de weg naar je Ware Zelf

OmiYoga

Yoga for the Special Child

'Yoga for the Special Child’ is een unieke therapeutische yogamethode ontwikkeld door Sonia Sumar.


Vanuit aandacht, wederzijds vertrouwen en respect ontmoet ik het kind achter de beperking en het gedrag, van hart tot hart en 

van ziel tot ziel.

 

Door middel van yogahoudingen (asana's), ademhalingsoefeningen (pranayama), mantra en ontspanningsoefeningen wordt de 

natuurlijke ontwikkeling van kinderen met speciale zorg bevorderd. In dit programma staat verbinding en contact centraal.

 

Deze yogavorm is zacht, therapeutisch en zeer geschikt voor kinderen met verschillende zorgvragen zoals Syndroom van Down, 

MCG kinderen, Prader-Willi syndroom, spraakproblemen, rolstoelgebonden kinderen, ADHD, ADD, autisme en kinderen met 

leer- en gedragsproblemen.


Het programma heeft een vaste routine die elke keer weer terugkeert waardoor er herkenbaarheid ontstaat voor het kind. 

Herhaling zorgt daarnaast voor voorspelbaarheid, verdieping en verbinding. Dit brengt het kind verder in zijn of haar ontwikkeling.

 

In een therapeutische sessie Yoga for the Special Child beginnen we vaak met (mantra) zingen om contact te maken met elkaar en om focus, ademhaling en concentratie te stimuleren. Vervolgens doen we een korte oogoefening voor het trainen van de oogspieren en ademhalingsoefeningen. Hierna volgen yogaoefeningen om lichaamscontrole, kracht en zelfvertrouwen te vergroten. 

De yogahoudingen worden aangepast aan de mogelijkheden van het kind, deze worden liggend, zitten en/of staand uitgevoerd. 

De sessie wordt altijd afgesloten met een eindontspanning waarin ik ieder kind zowel mentaal, emotioneel en fysiek tot rust laat komen. Hierdoor kan de yoga beoefening optimaal worden opgenomen in het lichaam.


Het beoefenen van yoga kan helpen bij:

  • Verhogen/verlagen van spierspanning
  • Meer flexibiliteit, kracht en evenwicht/balans
  • Verbeteren motorische coördinatie en vergroten van lichaamsbesef
  • Ondersteuning van ademhaling en spijsvertering
  • Verbeteren balans tussen inspanning en ontspanning
  • Versterken communicatieve en sociale vaardigheden
  • Verhogen aandacht, concentratie en zelfbeheersing
  • Reguleren van emoties
  • Verhogen gevoel van vreugde
  • Versterken van zelfvertrouwen, zelfbewustzijn en gevoel van eigenwaarde.

Kinderen met Cerebrale Parese

Het beoefenen van lichaamshoudingen gevolgd door diepe ontspanning kan helpen om de hoge spierspanning te verminderen. Tegelijkertijd zorgen de houdingen ervoor dat delen met een lage spierspanning ook versterkt worden. Het voordeel is dat de wervelkolom gestretcht en uitgelijnd wordt. Tevens wordt de wervelkolom door de verschillende houdingen voor over gebogen, achter over gebogen en geroteerd. Hierdoor komt er meer ruimte tussen de wervels en wordt de druk verminderd op tussenwervelschijven en zenuwen. Het ontwikkelen van zowel een grotere bewegingsvrijheid als coördinatie is het kind in staat tot meer zelfstandigheid.


Kinderen met Down Syndroom

Bij deze kinderen helpen yogahoudingen het hele lichaam te stretchen, ontwikkelen en versterken. De oefeningen hebben een gunstig effect op de inwendige organen en helpen klieren uit te balanceren en te revitaliseren. Dit helpt kinderen slank en flexibel te blijven. In combinatie met ademhalingsoefeningen verbeteren de houdingen het lichaamsbewustzijn, concentratie, evenwicht en geheugen.


Kinderen met een stoornis in het autismespectrum

Bij deze kinderen ligt de nadruk op het opbouwen van een sterke band. Hun wereld instappen en hun vertrouwen proberen te winnen is een belangrijk aspect. Op basis van wederzijds vertrouwen, komen daarna ademhalingsoefeningen, de yogahoudingen en diepe ontspanning aan bod. De combinatie van lichaamshoudingen, pranayama en diepe ontspanning versterken het zenuwstelsel, verbeteren de algemene gezondheid, lichaamsbewustzijn en concentratie. Door een optimale fysieke en psychische integriteit te bereiken helpt yoga kinderen met autisme nieuwe beweging-, communicatie en sociale vaardigheden te ontwikkelen.


Kinderen met ADHD

Bij deze kinderen helpt yoga het centrale zenuwstelsel te kalmeren en versterken. Nadruk ligt op het in contact komen met hun lichaam op een niet-competitieve manier. Deze kinderen hebben vaak moeite met leren door hun hyperactiviteit en doordat ze snel afgeleid zijn. Beginnen met het aanbieden van ademhalingsoefeningen en  yogahoudingen helpt hen om eerst rustig te worden zodat instructies goed gevolgd kunnen worden.

Een wisselende neusademhaling is juist voor deze kinderen heel nuttig omdat het de geest tot rust brengt en linker-en rechterhersenhelft in balans brengt. Een goede ademhaling is bij deze kinderen een belangrijk onderdeel van de yogasessie. Als het kind eenmaal in staat is aanwijzingen op te volgen, worden er meer houdingen en diepe ontspanning geïntroduceerd. Daarna volgt de gehele yogaroutine.


Kinderen met ADD

Bij deze kinderen wordt gestart met een band opbouwen om hun vertrouwen en aandacht te winnen. Vervolgens volgen de ademhalings-oefeningen, deze zijn een belangrijk onderdeel omdat de ademhaling sterk verbonden is met de emotie. Naast het positieve effect op de emoties stimuleert pranayama ook belangrijke gebieden van de hersenen en het centraal zenuwstelsel. Door combinatie van lichaamshoudingen en ontspanning wordt het effect van pranayama vergroot. Door regelmatige yogabeoefening ontwikkelen kinderen meer lichaamsbewustzijn, emotionele stabiliteit en concentratie. Doordat hun algehele prestaties verbeteren, groeit hun zelfvertrouwen.


Afhankelijk van de concentratie en aandachtsboog van het kind duurt een sessie gemiddeld 30 tot 45 minuten.

Yoga for the special child wordt één op één aangeboden en zodra het kind er klaar voor is kan hij/zij mee draaien in de groepslessen.